Virkatodistuksen tilaaminen

Virkatodistus tilataan Tampereen aluekeskusrekisteristä sähköisen asiointipalvelun kautta: Tilaa virkatodistus Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Yksityishenkilö tarvitsee tunnistautumiseen verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Palvelua  käyttävän yksityishenkilön tulee olla täysi-ikäinen henkilö, jolla on kotikunta Suomessa. Yritys-/yhteisökäyttäjät tarvitsevat organisaatioltaan valtuutuksen, joka tehdään suomi.fi -palvelussa.

Jos sähköinen tilaus ei onnistu, tilauksen voi tehdä myös puhelimitse puh. 03  2190 700 (arkisin klo 9–15)

Tampereen aluekeskusrekisterin yhteystiedot löydät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sukututkimuksesta lisätietoa tästä

Jokioisten seurakunta liittyi Tampereen aluekeskusrekisteriin vuoden 2022 alusta lukien. Tampereella sijaitsevassa aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti. Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen.

Aluekeskusrekisterin palveluita tarvitaan mm. silloin, kun tilataan sukuselvitys vainajan perunkirjoitusta varten. Sukuselvityksen voi tilata Tampereelta puhelimitse tai sähköisesti. Yhdelle sukuselvitykselle saadaan vainajan muuttohistoria koko Suomen alueelta. Tämä säästää omaisten aikaa ja kustannuksia, kun sukuselvitystä ei tarvitse pyytää jokaisesta seurakunnasta erikseen.

Aluekeskusrekisterissä suositellaan sähköistä asiointia. Lisäksi aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä 9–15. Seurakuntalaisten asioiminen kasvokkain on edelleen mahdollista tutussa kirkkoherranvirastossa, eli asioiden hoitaminen ei edellytä Tampereelle lähtemistä. Kirkollisten toimitusten ajankohdista ja hauta-asioista sovitaan paikallisesti aivan kuten ennenkin.

Aluerekisterin perustamisen taustalla on Kirkkohallituksen linjaus vuodelta 2015, minkä mukaan kirkonkirjojen pito on mielekästä toteuttaa alueellisissa keskusrekistereissä. Kirkkohallituksen linjauksen mukaan kaikkien seurakuntien on kuuluttava johonkin aluekeskusrekisteriin viimeistään vuonna 2022.

Lisätietoja:

vs. kirkkoherra Heidi Pitkänen p. 050 4151 770, heidi.pitkanen@evl.fi