Hautojen hoitosopimus

Jokioisten seurakunta tarjoaa  haudanhoitosopimuksia yhdelle kesälle sekä viideksi vuodeksi.

Vuoden sopimus tehdään jatkuvana, jolloin se laskutetaan automaattisesti aina helmi-maaliskuussa ja astuu voimaan, kun suoritus on seurakunnan tilillä. Haudanhoitoa ei voi maksaa käteisellä. Mikäli tarjouslaskua ei makseta, katsotaan hoito päättyneeksi.

Viiden vuoden sopimus tehdään määräajaksi ja se laskutetaan kerralla sopimuskauden alkaessa. Sopimus astuu voimaan, kun lasku on suoritettu. Hoitokauden päätyttyä lähetetään automaattisesti tarjous seuraavan vuoden helmi-maaliskuussa. Haudanhoitoa ei voi maksaa käteisellä. Mikäli tarjouslaskua ei makseta, katsotaan hoito päättyneeksi.

Haudanhoitohinta koostuu istutettavien kukkien määrästä. Hoitohinta sisältää kukkapesän peruskunnostuksen, lannoituksen, kukkien istutuksen,  kesäaikaisen hoidon, kastelun, syksyllä kukkien poiston ja kukkapesän siistinnän. Saatavilla myös perennahoitoa.

Kasteluhoito sisältää kukkien kastelun. Kastelu aloitetaan äitienpäivän jälkeen vesipostien avauduttua ja lopetetaan syyskuun aikana, huomioiden sääolosuhteet. Omaisten laittamien kukkien täyshoito ei kuulu hoitovalikoimaan.

Kukkien istutus aloitetaan kesäkuun 10 päivän tienoilla ja hoitokausi kestää elokuun loppuun saakka. Kukat poistetaan syyskuun 15 päivän jälkeen tai sääolosuhteista johtuen aiemmin (halla).

Hoitosopimukset on tehtävä 31.5. mennessä ja sopimus tulee voimaan, kun suoritus on seurakunnan tilillä.

Hoitotilaukset ja sopimusten teko kirkkoherranvirasto:
toimistosihteeri Sirpa von Hertzen p. 040 8050 151

Hoitoon liittyvät asiat: seurakuntamestari Marja-Liisa Salminen p. 040 5018 904

Hautainhoitomaksut selviävät hinnastostamme. Lue lisää tästä...Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva, jossa näkyy hautakiviä Jokioisten hautausmaalla kesällä

Haudan on oltava kunnossa seurakunnan ottaessa sen hoitoonsa. Haudanhoitoa ei aloiteta, jos hautamuistomerkki on vinossa ja aiheuttaa vaaraa työntekijöille. Seurakunta pyrkii tiedottamaan hautaoikeuden haltijaa, mikäli puutteita esiintyy. Haudan kuntoon saattamisesta vastaa hautaoikeuden haltija tai haudanhoidon tilaaja.

Kesähoitoon annetun haudanhoito aloitetaan sääolosuhteiden salliessa, aikaisintaan toukokuun alussa istutusalustoiden kunnostuksella. Seurakunta istuttaa kukat yleensä 10.6 jälkeen, kun hallanvaara on ohitettu. Kukat on istutettu juhannukseen mennessä. Omaisten on huolehdittava, että haudalle saadaaan istutettua seurakunnan kukat. Jos haudalle on istutettu yksivuotisia kukkia ennen seurakunnan istutusajankohtaa, niin omaisten tuomat kukat poistetaan. Mikäli haudan hoidon tilaaja haluaa itse tuomansa kukat talteen, niin kukat on hyvä hakea haudalta ennen istuksen aloitusta viimeistään 7.6 mennessä. Kesäkukat poistetaan haudoilta syyskuun lopulla ellei halla ole palelluttanut kukkia aikaisemmin.