TIEDOTE
                                                                                                                    Julkaisuvapaa 13.3.2024 kello 14.00

SEURAKUNTAJAON MUUTOSSELVITYS EDENNYT LIITOSSOPIMUSLUONNOKSEEN

Humppilan seurakunnan, Jokioisten seurakunnan ja Ypäjän seurakunnan seurakuntajaon muutosselvitys on edennyt liitossopimuksen ensimmäiseen luonnokseen. Luonnosta käsiteltiin kolmen liitosta selvittelevän seurakunnan luottamushenkilöiden ja työntekijöiden yhteisessä kuulemisillassa Jokioisten seurakuntatalolla tiistaina 12.3.2024. Ilta kokosi varsin hyvin luottamushenkilöitä ja työntekijöitä, yhteensä viitisenkymmentä. Paikalla oli myös hiippakuntadekaani Terhi Törmä sekä ohjausryhmän työskentelyä ohjaavat lääninrovasti Esa Löytömäki ja talouden asiantuntija Mika Piittala Tampereen tuomiokapitulista.

Yksi seurakunta – kolme identiteettiä – tuttu alueellisuus – yhteinen tulevaisuus

Liitossopimusluonnos on laadittu ohjausryhmän ja johtavien viranhaltijoiden työskentelyissä. Sen laadintaa ovat ohjanneet kolmen seurakunnan verkkokyselyiden vastaukset, aiemmin käytyjen kuulemistilaisuuksien sisällöt, luottamushenkilöiden käymät keskustelut sekä yhteiset työskentelyt.

Luonnoksen laadinnan keskeisiä periaatteita ovat:

• Mahdollistaa kirkon tehtävän toteutuminen ja parantaa seurakunnan taloudellisia ja toiminnallisia edellytyksiä
  • Yksi seurakunta – kolme alueidentiteettiä
  • Tutut työntekijät lähellä – toiminta jatkuu ja kehittyy
  • Taloudellinen hyöty ja hallinnon tehostuminen
  • Työhyvinvointi ja työntekijöiden saatavuus

Seurakuntien toiminta säilyy lähtökohtaisesti ennallaan samoilla alueilla. Työntekijät saavat tuekseen kollegoiden tiimin.

Illassa moni asia selkiytyi ja saatiin konkretisoituvaa kuvaa tulevasta. Samalla nousi esiin kysymyksiä, joiden kanssa on tehtävä yhteistä valmistelutyötä. Seuraavaksi järjestetään seurakuntalaisten kuulemiskierros, jolloin liitoksen käytännön vaikutuksia seurakunnan ja sen alueiden elämään tutkitaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Kuulemiskierrokset ovat 21.4. Jokioisilla, 28.4. Humppilassa ja 5.5. Ypäjällä messun jälkeen. Tarkemmat tiedot tulevat seurakuntien verkkosivuille.

Hallinnon päätökset liitossopimuksen hyväksymisestä ja seurakuntajaon muutosaloitteesta aikaisintaan alkukesästä, todennäköisesti elo-syyskuussa.

Tiedustelut Esa Löytömäki, 050 337 3157.

Ohjausryhmän puolesta

Esa Löytömäki, ohjausryhmän puheenjohtaja

Jokioisten seurakuntaa ohjausryhmässä edustavat

luottamushenkilöt:
Sanni Junnila (varalla Minna Lax), Antti Suokas (Allan Lundén) ja Juha Suonpää (Matti Könkö)

henkilöstön edustaja Helena Hacklin (Joonas Halminen).

Vt. kirkkoherra Teemu Salminen ja talouspäällikkö Tiitta Ärnfors kuuluvat ohjausryhmään virkansa puolesta.

Ohjausryhmä laatii yhdessä selvityksen ja ehdotuksen mahdollisesta liitoksesta.
Kirkkovaltuustot päättävät liitossopimuksen hyväksymisestä ja seurakuntamuutosaloitteen tekemisestä.