Kuva Jokioisten kirkkokuoron naisista esiintymispuvuissaan

Kirkkokuoro

Jokioisten kirkkokuoro on  vuonna 1953 perustettu neliääninen sekakuoro, eli kuorolaiset jakautuvat sopraanoon, alttoon, tenoriin ja bassoon. Kirkkokuoro on rekisteröity yhdistys ja se kuuluu Tampereen kirkkomusiikkipiirin kautta Suomen kirkkomusiikkiliittoon. Kuoron puheenjohtajana toimii Marja Hankaniemi, sihteerinä Pirjo Perälä ja rahastonhoitajana Tarja Sorri. Kuorolla on myös vuosittain valittava johtokunta.

Jokioisten kirkkokuoro harjoittelee torstaisin klo 18.00-19.30 seurakuntatalolla. Kuoro esiintyy työkausittain vahvistettavan toimintasuunnitelman mukaan eri tilaisuuksissa. Seurakunnan jumalanpalveluksissa kuoro avustaa noin kerran kuukaudessa. Armas Maasalon Jouluvesperiä on esitetty jouluaattona. Maasalon Adventtivesper on toteutettu harvemmin, noin joka kolmas vuosi. Joskus kuoro pitää myös oman konsertin. Kuoro on osallistunut Tampereen kirkkomusiikkipiirin koulutuksiin ja laulujuhlille sekä valtakunnallisille Kirkon musiikkijuhlille. Jokioisten kirkkokuoro on myös vieraillut Jokioisten kunnan ystävyyskunnassa Suure-Jaanissa Virossa.

Ohjelmistossa on hengellistä kuoromusiikkia laidasta laitaan gregoriaanisista sävelmistä tämän päivän rytmimusiikkiin. Kuoroharjoitusten ajaksi on järjestetty lastenhoito. Tule mukaan iloiseen joukkoomme! Otathan ensin yhteyttä Heini-kanttoriin 050 4151 776.

Kirkkovuosi laulaen

Seurakunnan kuorot julkaisivat vuonna 2015 CD-levyn. Sitä on vielä saatavissa 10 euron hintaan kirkkoherran virastosta tai kanttorilta. Levyllä laulavat Tyttökuoro Laululinnut, Jokioisten kirkkokuoro, Laulupiiri sekä Jokkis-ukot. Pianosäestyksistä huolehtii Tuomo Sorri ja Ilona Sorri soittaa viulua. Adventin ja joulun kautta musiikki siirtää ajatukset vähitellen pitkäperjantaita kohti päättyen kuitenkin pääsiäisen ylösnousemusriemuun.

Kuva Jokioisten kirkkokuorolaisista.
Jokioisten kirkkokuoro kuvattuna helatorstaina 2023. Kuvaaja: Oiva Hakala