Jokioisten hautausmaa

Hautausmaa sijaitsee Kirkkokujan varrella kirkon ympärillä. Hautausmaa jakaantuu kolmeen eri aikoina käyttöön otettuun osaan. Hautausmaakarttaan voit tutustua tästä...

Vanhin on kirkon ympärillä oleva vanha hautausmaa, jossa on pappien ja kartanon asukkaiden sekä tehtaan virkailijoiden hautoja.

Talvi- ja jatkosodan sankarihaudat kertovat pienen Jokioisten uhrauksista isänmaan hyväksi. Sankarihautoja on useassa rivissä, yhteensä 218.

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ja toinen vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki sijaitsevat lähellä kirkkoa. Myös kulttuurihistoriallisesti arvokkaimmat haudat ovat lähellä kirkkoa. Kirkon länsipuolella on työläistytöstä ministeriksi kohonneen talousneuvos Miina Sillanpään hautamuistomerkki.

Uusi hautausmaa sijaitsee kirkon vasemmalla puolella. Tämä alue on tehty talkootyönä entiseen sorakuoppaan. Sen keskellä kohoaa vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki. Uuden hautausmaan pohjoispuolella sijaitsee myös 2012 käyttöön siunattu Jouko Mäkisen suunnittelema  uurna-alue ja muistolehto.

Uurna-alueelta lunastettuun yhteen uurnapaikkaan voidaan laskea neljä uurnaa. Uurna-alueella on valmiiksi pohjakivi, jonka päälle omaiset voivat tuoda oman muistomerkin, joka on hautausmaan ohjesäännön mukainen.

Muistolehdossa on kivi, johon kiinnitetään siihen siunatun vainajan nimilaatta. Muistolehdossa ei ole hautapaikkoja vaan vainajan tuhka kätketään sinne seurakunnan toimesta ilman omaisten läsnäoloa.

Kirkkorinne on uusin hautausmaa-alue ja se on siunattu käyttöön 1991.  Se sijaitsee vanhaa hautausmaata ympäröivän kuusiaidan takana ja se on rakennettu syvähautausta varten.

Tunnukseton hauta-alue on uuden hautatoimilain mukaisesti perustettu 2008 Kirkkorinteen viereen.

Kuva, jossa näkyy lukuisia hautakiviä Jokioisten hautausmaalla
Kuva, jossa ihmiset ovat jättäneet kynttilöitä uurna-alueen muistopaaden juurelle

Turvallisuus ja käytännöt hautausmaalla

Seurakunnan hautaustoimen ohjesäännössä kerrotaan hautausmaalla liikkumista ja toimimista koskevat säännöt.

Ks. erillinen ohje siitä tästä...Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautausmaan sijainti

Hautausmaan sijaintiin pääset ao. linkistä:

Talouspäällikkö
Hallinto- ja talouspalvelut Henkilöstöpalvelut Kiinteistöpalvelut Leirikeskuspalvelu