Häät

Kirkollinen vihkiminen liittää ihmiset toisiinsa paitsi oikeuden niin myös Jumalan silmien edessä. Häissä pari lupautuu kunnioittamaan ja rakastamaan toisiaan ja sitoutumaan toisiinsa. Monet haluavat juhlia tätä tilaisuutta perheidensä ja ystäviensä kanssa, mutta toiset haluavat pienet häät. On kuitenkin muistettava, että läsnä pitää olla vähintään kaksi todistajaa, jotka voivat olla myös seurakunnan työntekijöitä.

Useimmat parit valitsevat kirkon vihkipaikakseen, mutta vihkiminen voidaan toimittaa myös seurakuntatalolla, kappelissa, kotona tai jossakin muussa vihittäville tärkeässä paikassa. Vihkiparin halutessa voidaan pitää myös häämessu, jossa jaetaan ehtoollinen koko hääväelle.

Kun suunnittelet häitä, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Sieltä voit varata kirkon, papin ja kanttorin. Halutessanne käyttää omaa pappia tai kanttoria, tulee asia sopia heidän kanssaan.

Vihkitilaisuuden musiikkivalinnoissa ole yhteydessä seurakunnan kanttoriin. Häämarsseista ja muista musiikkitoiveista tulee sopia hyvissä ajoin. Kanttoria voi myös pyytää esittelemään erilaisia häämarsseja ja juhlaan sopivia lauluja.

Muistilista:
• avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus
• kaksi todistajaa
• vihkipaikan, papin ja kanttorin varaaminen
• sormus/sormukset

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Esteiden tutkinnan voit tehdä tässä Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkintaan liittyvät kysymykset Tampereen aluekeskusrekisteriin p. 03 2190 222 (arkisin kello 9-15) tai sähköpostilla rekisteroinnit.tampere@evl.fi

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku